Workshop: Invitation only
- Sunday, September 30, 2012
- Victoria University in the University of Toronto
- Toronto, ON
A Workshop report from Dr. Robert Kerton, Distinguished Professor Emeritus and Adjunct Professor of Economics, University of Waterloo.
The assistance of Amy Faria, M.Sc. Candidate, Department of Marketing & Consumer Studies, University of Guelph, and Matthew Armstrong, Candidate, Master of Applied Science, Environmental Applied Science and Management, Ryerson University, is gratefully acknowledged.
This Workshop was supported by the Social Sciences and Humanities Research Council.
Agenda
Opening Remarks: A look back at academic CIR
Panel A: Context-setting
- A preliminary overview of academic CIR today in Canada; Michael Jenkin, Office of Consumer Affairs, Industry Canada
- Defining academic CIR for policy-making purposes; Sue McGregor, Mount Saint Vincent University
- Experiences and thoughts about Consumer Studies university training; Marie Lachance, University of Laval
Panel B: The Research User’s Perspective
- The need for academic CIR: a consumer advocate’s point of view; Elizabeth Nielsen, Member, Board of Directors, Consumers Council of Canada (CCC)
- Lessons learned: integrating academic research into policy-making initiatives; Marc-André Pigeon, Credit Union Central of Canada
- Knowledge-based business management; Diane J. Brisebois, President and CEO, Retail Council of Canada
Student Research Presentations
- Word of mouth revisited: in 2012, how many people does a dissatisfied consumer complain to?Claudine Ouellet, University of Laval
- The Outsourcing of Family: Consumers, Culture, and Marketplaces for Care; Aimee Huff, Richard Ivey School of Business
Panel C: Strengthening A CIR Network
Introductory remarks: Practical experiences from consumer law networking in Québec
Thierry Bourgoignie, Groupe de recherche en droit international et comparé de la consommation (GREDICC), Université du Québec à Montréal
Participants
- Kernaghan Webb, Ryerson University
- Michael Geist, University of Ottawa
- Geneviève Saumier, McGill University
- Ellen Goddard, University of Alberta
Biographical Notes, Participants
- Jeanne Bank, Canadian Standards Association
- Stephanie Ben-Ishai, York University
- Sami Bibi, Ph.D., Financial Consumer Agency of Canada
- Thierry Bourgoignie, University of Quebec at Montreal
- Diane J. Brisebois, Retail Council of Canada
- June Cotte, Western University
- Karen Duncan, University of Manitoba
- Patricia Galindo da Fonseca, University of Quebec at Montréal
- Vincent Gautrais, University of Montreal
- Michael Geist, University of Ottawa
- Ellen Goddard, University of Alberta
- Aimee Huff, Western University
- Derek Ireland, Carleton University
- Lesley Jacobs, York University
- Michael Jenkin, Industry Canada
- Robert Kerton, University of Waterloo
- Marie J. Lachance, University of Laval
- Simon Langlois, University of Laval
- Sue L. McGregor PhD, Mount Saint Vincent University
- Catherine Middleton, Ryerson University
- Maryanne Murphy, Industry Canada
- Elizabeth Nielsen, Consumers Council of Canada
- Claudine Ouellet, University of Laval
- Marina Pavlović, University of Ottawa
- Marc-André Pigeon, Credit Union Central of Canada
- Stéphanie Poulin, Option consommateurs
- Linda Routledge, Canadian Bankers Association
- Geneviève Saumier, McGill University
- Anindya Sen, University of Waterloo
- Martin Ship, Financial Services Commission of Ontario
- Kernaghan Webb, Ryerson University
- Anne Wilcock, University of Guelph
Atelier :sur invitation seulement
- Dimanche 30 septembre 2012
- Université Victoria à l’Université de Toronto
- Toronto (Ontario)
Rapport d’atelier de M. Robert Kerton, professeur distingué émérite et professeur auxiliaire en économie, Université de Waterloo.
Nous soulignons avec gratitude la contribution d’Amy Faria, candidate à la maîtrise ès sciences, Département du marketing et des études sur la consommation, Université de Guelph, et de Matthew Armstrong, candidat à la maîtrise en gestion et sciences appliqués en environnement, Yeates School of Graduate Studies, Université Ryerson.
L’atelier a reçu du financement du Conseil de recherches en sciences humaines du Canada.
Agenda
Mot d’ouverture : Regard rétrospectif sur les différentes vagues de RIC au Canada
Panel A : Mise en contexte
- Un aperçu préliminaire de la RIC universitaire aujourd’hui ; Michael Jenkin, Bureau de la consommation, Industrie Canada
- Définir la RIC universitaire aux fins de l’élaboration de politiques ; Sue McGregor, Université Mount Saint Vincent
- Expériences et réflexions sur la formation universitaire en études de la consommation ; Marie Lachance, Université Laval
Panel B : La perspective de l’utilisateur des recherches
- La nécessité de la RIC universitaire : le point de vue d’un défenseur des intérêts des consommateurs ; Elizabeth Nielsen, Membre du conseil d’administration du Conseil des consommateurs du Canada (CCC)
- Leçons apprises : intégrer la recherche universitaire à l’élaboration de politiques ; Marc-André Pigeon, Centrale des caisses de crédit du Canada
- La gestion d’entreprise fondée sur le savoir ; Diane J. Brisebois, Présidente et chef de la direction, Conseil canadien du commerce de détail
Présentation de recherches d’étudiants
- Le bouche-à-oreille négatif revisité : en 2012, à combien de personnes un consommateur insatisfait se plaint-il? ; Claudine Ouellet, Université Laval
- L’impartition de la famille : les consommateurs, la culture et les marchés des soins ; Aimee Huff, École de commerce Richard Ivey
Panel C : renforcement d’un réseau de RIC
Mot d’ouverture : Expérience pratique issue du réseautage dans le domaine du droit de la consommation au Québec
Thierry Bourgoignie, Groupe de recherche en droit international et comparé de la consommation (GREDICC), Université du Québec à Montréal
Participants
- Kernaghan Webb, Université Ryerson
- Michael Geist, Université d’Ottawa
- Geneviève Saumier, Université McGill
- Ellen Goddard, Université de l’Alberta
Notes biographiques, participants
- Jeanne Bank, Association canadienne de normalisation
- Stephanie Ben-Ishai, Université York
- Sami Bibi, Ph.D., Agence de la consommation en matière financière du Canada
- Thierry Bourgoignie, Université du Québec à Montréal
- Diane J. Brisebois, Conseil canadien du commerce de détai
- June Cotte, Université Western
- Karen Duncan, Université de Manitoba
- Patricia Galindo da Fonseca, Université du Québec à Montréal
- Vincent Gautrais, Université de Montréal
- Michael Geist, Université d’Ottawa
- Ellen Goddard, Université de l’Alberta
- Aimee Huff, Université Western
- Derek Ireland, Université Carleton
- Lesley Jacobs, Université York
- Michael Jenkin, Industrie Canada
- Robert Kerton, Université de Waterloo
- Marie J. Lachance, Université Laval
- Simon Langlois, Université Laval
- Sue L. McGregor PhD, Université Mount Saint Vincent
- Catherine Middleton, Université Ryerson
- Maryanne Murphy, Industrie Canada
- Elizabeth Nielsen, Conseil des consommateurs du Canada
- Claudine Ouellet, Université Laval
- Marina Pavlović, Université d’Ottawa
- Marc-André Pigeon, Centrale des caisses de crédit du Canada
- Stéphanie Poulin, Option consommateurs
- Linda Routledge, Association des banquiers canadiens
- Geneviève Saumier, Université McGill
- Anindya Sen, Université de Waterloo
- Martin Ship, Commission des services financiers de l’Ontario>
- Kernaghan Webb, Université Ryerson
- Anne Wilcock, Université de Guelph